yoga københavn

English

Kontakt

YOGAMUDRA
• I byen

Ryesgade 106 2. sal
2100 København Ø

• I skoven
Hovmosevej 17
3400 Hillerød


telefontid og -nummer
CVR 275 55799

 

Nyhedsbrev

Få tilsendt sidste nyt fra os ca. 10 gange om året. Indtast navn og email adresse nedenfor og tryk 'Tilmeld'.

Navn:
Email:
 
 
Vent venligst...
 
Tak for din tilmelding. Vi skal bede dig bekræfte din email ved at klikke på linket i den email, vi netop har sendt til dig. Derefter vil du være tilmeldt vores nyhedsbrev.

 

Hvem kan dyrke ashtanga vinyasa yoga?

Alle kan dyrke Ashtanga vinyasa yoga! Ifølge Sri K. Pattabhi Jois vil alle fra 8 år og opefter have glæde af yogaen - det er kun de dovne, der ikke kan se nytten (jf. Jois' bog Yoga mala)... Det er dog naturligt, at man tilpasser praksis efter evne og alder.

 

Når man er yngre, er det godt at styrke musklerne og øge smidigheden gennem gradvist mere avanceret og intens asana praksis (stillinger). Midaldrende har især glæde af yogaen for at holde sig sunde og fri af stress, og her kan pranayama (åndedrætsteknikker) fint supplere en måske lidt blidere asana praksis - intensiteten bør afhænge af, hvor øvet man er. De, der har dyrket Ashtanga vinyasa yoga gennem længere tid, kan sagtens fortsætte en intens asana praksis op i årene. For de ældre er det naturligt, at yogaen får en mere spirituel dimension, så meditation og pranayama fylder mere og asana praksis mindre.

 

Vores egne elever er pt. mellem 15 og 70 år - og de går alle til asana praksis med stor entusiasme og engagement. Som nævnt andetsteds er det vigtigste, at man lytter til sig selv og sin krop og respekterer dens egenart og grænser. Så er alder ingen hindring. Desuden er tålmodighed og regelmæssighed i praksis godt - det er bedre at træne lidt hver dag (eller ofte) end at give den 'hele armen' en sjælden gang!

 

Yoga er også gavnligt for gravide, idet både stillinger og åndedrætsteknikker kan afhjælpe ubehag undervejs og gøre fødslen nemmere. Der er dog nogle forholdsregler, man bør følge. Gravide, der aldrig har dyrket Ashtanga vinyasa yoga før, bør ikke begynde på det, mens de venter sig. I stedet anbefales særlige yogahold for gravide. Derimod kan Ashtanga vinyasa yoga udøvere, der bliver gravide, efter en pause i 1. trimester sagtens fortsætte deres praksis i 2. og 3. trimester. Man skal dog ikke begynde på nye stillingerne, og nogle af de kendte skal modificeres eller eventuelt helt springes over, efterhånden som maven vokser. Læs meget mere om Ashtanga vinyasa yoga og graviditet her.

 

Kvinder kan holde deres "ladies holidays" i forbindelse med menstruation. Som minimum anbefales det, at man tager det stille og roligt den første dag, men det er naturligvis individuelt, hvad man har behov for. Det anbefales også, at man under menstruation undlader omvendtstående stillinger (f.eks. skulderstand og hovedstand).

 

Se også andre gode råd i forbindelse med yogapraksis her.

 

Endelig er det fornuftigt at konsultere sin læge, inden man begynder på Ashtanga vinyasa yoga, hvis man har et specifikt helbredsproblem.

 
Indtast venligst din mailadresse og dit password
Email
Password
 
 
Indtast venligst din mailadresse, så sender vi dit password i en email
Email